Pel que fa a aquesta Unitat Didàctica (Una Vida Saludable) creada per mi, destacar que està relacionada amb l'Àrea de Coneixement del Medi Natural i que, l'objectiu principal és que infants de 2n d'Educació Primària (de 7 a 8 anys), puguin adquirir bons hàbits alimentaris i esportius per tal de dur una vida saludable i, en la mesura del possible, lliure de malalties.
Aquesta programació està constituïda per 5 activitats de diversa índole (un conte, una sortida, una gimcana esportiva, etc.) que ajuden tant a l'exploració de coneixements previs i de concepcions alternatives, com a la consolidació i avaluació de nous conceptes i coneixements.
|
Captura de pantalla del JClic: Menjar be! - Font: Comissió del medi abient del Sagrat Cor |
En la primera activitat (Cada Aliment al seu Lloc!), les TIC estan presents a través de la utilització d’ordinadors i de la realització d’un JClic (joc interactiu), JClic: Menjar bé!. Considero que l’ús d’aquest joc és molt adequat, ja que tracta els conceptes que s’acaben de treballar a l’aula i, a través d’una forma lúdica, divertida i diferent, ofereix als alumnes la possibilitat de què puguin adonar-se dels seus coneixements i de si han fet progressos. A més a més, aquest element servirà a la mestra com a element avaluatiu.
|
Portada del llibre "Lluís i e senyor Kandinsky" - Font: Òscar Julve |
Al llarg de la segona activitat (Aprenem Llegint!), es projectarà a la pissarra digital el llibre “Lluís i el senyor Kandinsky”, creat pels germans Gassol (jugadors de bàsquet) i els germans Roca (millors cuiners del món) i, mitjançant aquest recurs es promourà una bona alimentació i una activitat física diària. Crec que la utilització d’un conte com a element pedagògic sempre és molt enriquidor, ja que els alumnes de seguida s’interessen per les històries i més, si són de ficció i les han escrites personatges famosos. Durant la lectura del llibre, els alumnes en tot moment tindran aquest suport visual que els ajudarà a no perdre el fil, encara que també podran disposar d’aquest mateix llibre en format paper.
D’una banda, en la primera part de la tercera activitat (Què Mengem?), s’utilitzarà la pissarra digital per tal de crear senzills gràfics i estadístiques. L’objectiu principal en utilitzar aquest recurs tecnològic és que els alumnes puguin veure d’una forma més visual el resultat de les preguntes que s’estan realitzant. D’altra banda, en la segona part de l’activitat, la nutricionista utilitzarà un joc interactiu sobre la piràmide alimentària per tal de fer més emocionant, divertida i interessant l’explicació de continguts. Finalment, la nutricionista podrà utilitzar la pissarra digital per projectar informació o imatges relacionades amb la diabetis i l’obesitat.
En la quarta activitat (Sortida al Mercat!), els alumnes estaran en contacte amb diversos aparells electrònics. D’una banda, al mercat podran utilitzar una calculadora per calcular el canvi que els haurien de tornar els botiguers o, per calcular quants diners els queda per poder seguir comprant aliments. Mitjançant l’ús d’aquest aparell, es facilitaran i s’agilitzaran els càlculs, sobretot, en els més menuts. D’altra banda, al mercat també podran i, de fet hauran, de fer servir una càmera fotogràfica per tal d’immortalitzar tots aquells aliments que han comprat de forma fictícia i que després utilitzaran per elaborar un menú saludable i equilibrat. Tot i que la utilització d’aquests dos aparells electrònics no és indispensable per al desenvolupament de l’activitat, trobo que poden ser elements molt motivadors pels alumnes. Finalment, un cop a l’escola, per elaborar el menú, els alumnes faran ús dels ordinadors de l’aula d’informàtica i del programa informàtic Word. D’aquesta senzilla forma, podran veure plasmats els coneixements adquirits i, es podran adonar dels seus progressos.
En l’última activitat (Fem Esport!), les TIC estan introduïdes mitjançant reproductors d’àudio. A cada prova hi haurà un reproductor que anirà emetent una endevinalla relacionada amb algun dels conceptes que han estat treballant a les sessions anteriors i que, els alumnes hauran d’endevinar per poder realitzar l’activitat física. Considero que el fet d’introduir aquests reproductors i aquestes endevinalles, farà que els alumnes tinguin més interès per la gimcana i, provocarà que vulguin respondre totes les endevinalles, cosa que per fer, hauran de pensar i reflexionar profundament sobre el que han treballat i après.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada