dimecres, 2 de març del 2016

Competències Digitals dels Docents

L’entrada de l’altre dia feia referència a com podem trobar referents fiables a la xarxa i, en ella us animava a investigar una miqueta sobre les competències digitals que haurien de tenir els docents. Per a tots aquells que esteu interessats en el tema, però que no heu tingut temps per investigar, ara us resumiré una mica la informació que vaig trobar, però abans de començar, us faré cinc cèntims sobre alguns conceptes que s'haurien de tenir clar com ara: què significa ser un analfabet; què significa ser un analfabet digital; quins tipus d'alfabetització digital hi ha i, quines dimensions té l’aprenentatge d’una competència digital.

En primer lloc, a grans trets considerem analfabet a aquella persona que no sap ni llegir ni escriure i, considerem analfabet digital a aquella persona que no sap desenvolupar-se de forma autònoma en la nova Societat de la Informació i el Coneixement, és a dir, aquella persona que no sap utilitzar la tecnologia, que no sap comunicar-se a través d'ella, que no sap fer recerques, que no sap gestionar la informació virtual i que, entre d'altres, no sap treballar en xarxa.

En segon lloc, pel que fa als tipus d'alfabetització explicar que hi ha: l'Alfabetització en mitjans de comunicació audiovisual (Media Literacy); l'Alfabetització informacional (Information Literacy) i, l'Alfabetització TIC (Computer Literacy/ ICT Literacy).

Finalment, comentar que segons Jordi Vivancos els coneixements, capacitats, habilitats i actituds que s’han de desenvolupar en l'aprenentatge de la competència digital es poden agrupar en sis dimensions: la comunicacional, la col·laborativa, la creativa, l'ètica, la instrumental i, la cognitiva.

Un cop aclarits breument aquests conceptes, ja podem començar a parlar sobre les competències digitals que han de tenir els docents, és a dir, sobre què han de saber, què han de saber fer, què han de promoure, com han d'ensenyar... 

El professorat ha d'/de: 
- Conèixer i aplicar les TAC (Tecnologies d'Aprenentatge i Comunicació) per a la millora dels resultats i l'èxit escolar.
- Ser competent i seleccionar recursos digitals per a tot el seu alumnat.
- Estar capacitat per utilitzar els sistemes de projecció.
- Utilitzar les tecnologies habitualment en la preparació de materials de treball.
- Tenir els coneixements i les habilitats necessàries per utilitzar els entorns digitals d'ensenyament-aprenentatge del centre.
- Garantir la inclusió digital de tot l'alumnat a partir de les seves capacitats individuals pel que fa a l'accessibilitat i tecnologies de suport necessàries.
- Conèixer i tenir en compte els aspectes legals vinculats als usos ètics de les tecnologies digital.
- Planificar i acompanyar l'alumnat en l'assoliment de la competència digital com a competència transversal, fer-ne el seguiment i avaluar-lo.
- Plantejar i participar en activitats col·laboratives interdisciplinars en entorns digitals.
- Saber identificar les seves necessitats en relació amb les TAC. 
- Compartir la seva experiència formant part de la comunitat de educativa.
- Tenir la capacitat de construir una xarxa de relacions i referències per actualitzar i compartir els seus coneixements en entorns digitals.

Els enllaços que he consultat per a l'apartat de les competències digitals dels docents són:

- Català
Generalitat de Catalunya. Tema 3: Competència Digital Docent i Desenvolupament Professional.
- Espanyol
Govern d’Espanya i INTEF (Institut Nacional de Tecnologies Educatives i de Formació del Professorat), (2013). Marco Común de Competencia Digital Docente.
- Internacional-Anglès
UNESCO (United Nations Educational Scientific and Cultural Organization), (2011). Media and Information Literacy Curriculum for Teachers.
<http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/HQ/CI/CI/pdf/media_and_information_literacy_curriculum_for_teachers_en.pdf>[Consultat en línia: 2/02/2016]. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada